CUZCO SCHOOL Flagellation of Christ





via

L'École de Cuzco (escuela cusqueña) est un mouvement artistique catholique qui s'est développée dans le vice-royaume du Pérou au cours des XVIe et XVIIIe siècles, et notamment à Cuzco (ancienne capitale de l'Empire inca), mais également dans d'autres villes des Andes, en Bolivie et en Équateur.

The Cuzco School (Escuela Cuzqueña) was a Roman Catholic artistic tradition based in Cusco, Peru (the former capital of the Inca Empire) during the Colonial period, in the 16th, 17th and 18th centuries. It was not limited to Cuzco only, but spread to other cities in the Andes, as well as to present day Ecuador and Bolivia.

Le christ à la colonne ou la flagellation du Christ -  à rapprocher de l’Ecole de Cuzco fin XVIe - début XVIIe - Mouvement maniériste.

La flagellation du Christ, ou le Christ à la colonne est un épisode néo-testamentaire de la Passion de Jésus raconté dans les Évangiles qui a donné lieu à de nombreuses représentations artistiques : tableaux, fresques, sculptures, etc. depuis le début de l'ère chrétienne.

La flagellation a lieu avant la montée au Golgotha. La colonne contre laquelle le Christ fut flagellé est l'un des instruments de la Passion ou Arma Christi et plusieurs églises revendiquent de posséder un morceau de cette colonne, dont la basilique Sainte-Praxède à Rome.

Cet épisode est le sujet de la sixième station du chemin de Croix scripturaire préconisé par le pape Jean-Paul II pour les catholiques.

Très rares sont les représentations du Christ comme celle de notre tableau, à ce jour seules 3 ont été recensées en Europe.

L’iconographie du Christ en Croix portant un pagne long, entouré de quatre cierges et de grands bouquets de fleurs colorées correspond au style de l’école de Cuzco au XVIIe siècle. Il s’agirait d’une représentation syncrétique entre une iconographie chrétienne et des éléments de décor incas. 

CUZCO SCHOOL Master of Calamarca - Ángel Letiel Dei (Arquebusier Angel) 17th century

via

L'École de Cuzco (escuela cusqueña) est un mouvement artistique catholique qui s'est développée dans le vice-royaume du Pérou au cours des XVIe et XVIIIe siècles, et notamment à Cuzco (ancienne capitale de l'Empire inca), mais également dans d'autres villes des Andes, en Bolivie et en Équateur.

The Cuzco School (Escuela Cuzqueña) was a Roman Catholic artistic tradition based in Cusco, Peru (the former capital of the Inca Empire) during the Colonial period, in the 16th, 17th and 18th centuries. It was not limited to Cuzco only, but spread to other cities in the Andes, as well as to present day Ecuador and Bolivia.

Master of Calamarca (fl. first half of 18th century) was a Bolivian artist who created two series of angels painted on the walls of a catholic church in Calamarca, Bolivia in the Department of La Paz. His works were stylistically close to earlier master Leonardo Flores from La Paz (fl. last quarter of 17th century).

An arquebusier angel (ángel arcabucero) is an angel depicted with an arquebus (an early muzzle-loaded firearm) instead of the sword traditional for martial angels, dressed in clothing inspired by that of the Andean nobles and aristocrats. The style arose in the Viceroyalty of Peru in the second half of 17th century and was especially prevalent in the Cuzco School.

CUZCO SCHOOL

via

L'École de Cuzco (escuela cusqueña) est un mouvement artistique catholique qui s'est développée dans le vice-royaume du Pérou au cours des XVIe et XVIIIe siècles, et notamment à Cuzco (ancienne capitale de l'Empire inca), mais également dans d'autres villes des Andes, en Bolivie et en Équateur.

The Cuzco School (Escuela Cuzqueña) was a Roman Catholic artistic tradition based in Cusco, Peru (the former capital of the Inca Empire) during the Colonial period, in the 16th, 17th and 18th centuries. It was not limited to Cuzco only, but spread to other cities in the Andes, as well as to present day Ecuador and Bolivia.

CUZCO SCHOOL


L'École de Cuzco (escuela cusqueña) est un mouvement artistique catholique qui s'est développée dans le vice-royaume du Pérou au cours des XVIe et XVIIIe siècles, et notamment à Cuzco (ancienne capitale de l'Empire inca), mais également dans d'autres villes des Andes, en Bolivie et en Équateur.

The Cuzco School (Escuela Cuzqueña) was a Roman Catholic artistic tradition based in Cusco, Peru (the former capital of the Inca Empire) during the Colonial period, in the 16th, 17th and 18th centuries. It was not limited to Cuzco only, but spread to other cities in the Andes, as well as to present day Ecuador and Bolivia.

CUZCO SCHOOL Madonna and Child c.1800

via

L'École de Cuzco (escuela cusqueña) est un mouvement artistique catholique qui s'est développée dans le vice-royaume du Pérou au cours des XVIe et XVIIIe siècles, et notamment à Cuzco (ancienne capitale de l'Empire inca), mais également dans d'autres villes des Andes, en Bolivie et en Équateur.

The Cuzco School (Escuela Cuzqueña) was a Roman Catholic artistic tradition based in Cusco, Peru (the former capital of the Inca Empire) during the Colonial period, in the 16th, 17th and 18th centuries. It was not limited to Cuzco only, but spread to other cities in the Andes, as well as to present day Ecuador and Bolivia.

CUZCO SCHOOL Virgin of Belen 1700-1720

via

L'École de Cuzco (escuela cusqueña) est un mouvement artistique catholique qui s'est développée dans le vice-royaume du Pérou au cours des XVIe et XVIIIe siècles, et notamment à Cuzco (ancienne capitale de l'Empire inca), mais également dans d'autres villes des Andes, en Bolivie et en Équateur.

The Cuzco School (Escuela Cuzqueña) was a Roman Catholic artistic tradition based in Cusco, Peru (the former capital of the Inca Empire) during the Colonial period, in the 16th, 17th and 18th centuries. It was not limited to Cuzco only, but spread to other cities in the Andes, as well as to present day Ecuador and Bolivia.

CUZCO SCHOOL Virgin of Bethlehem

via

L'École de Cuzco (escuela cusqueña) est un mouvement artistique catholique qui s'est développée dans le vice-royaume du Pérou au cours des XVIe et XVIIIe siècles, et notamment à Cuzco (ancienne capitale de l'Empire inca), mais également dans d'autres villes des Andes, en Bolivie et en Équateur.

The Cuzco School (Escuela Cuzqueña) was a Roman Catholic artistic tradition based in Cusco, Peru (the former capital of the Inca Empire) during the Colonial period, in the 16th, 17th and 18th centuries. It was not limited to Cuzco only, but spread to other cities in the Andes, as well as to present day Ecuador and Bolivia.

Harrison FISHER Afternoon Tea 1925

via

Harrison Fisher (1875/77- 1934) est un illustrateur américain.

Harrison Fisher (1875/77- 1934) was an American illustrator.

Pablo PICASSO Sadayakko 1901

via

Pablo Picasso (1881-1973) est un peintre, dessinateur et sculpteur espagnol ayant passé l'essentiel de sa vie en France. Artiste utilisant tous les supports pour son travail, il est considéré comme le fondateur du cubisme avec Georges Braque et un compagnon d'art du surréalisme. Il est l'un des plus importants artistes du XXe siècle, tant par ses apports techniques et formels que par ses prises de positions politiques. Il a produit près de 50 000 œuvres dont 1 885 tableaux, 1 228 sculptures, 2 880 céramiques, 7 089 dessins, 342 tapisseries, 150 carnets de croquis et 30 000 estampes (gravures, lithographies, etc.).

Pablo Picasso (1881-1973), was a Spanish painter, sculptor, printmaker, ceramicist, stage designer, poet and playwright who spent most of his adult life in France. Regarded as one of the greatest and most influential artists of the 20th century, he is known for co-founding the Cubist movement, the invention of constructed sculpture, the co-invention of collage, and for the wide variety of styles that he helped develop and explore. Among his most famous works are the proto-Cubist Les Demoiselles d'Avignon (1907), and Guernica (1937), a portrayal of the bombing of Guernica by the German and Italian airforces at the behest of the Spanish nationalist government during the Spanish Civil War.

Gustav KLIMT Allegory of Love

via

Gustav Klimt (1862-1918) est un peintre symboliste autrichien, et l'un des membres les plus en vue du mouvement Art nouveau et de la Sécession de Vienne. Peintre de compositions à personnages, sujets allégoriques, figures, nus, portraits, paysages, dessinateur, décorateur, peintre de cartons de tapisseries, cartons de mosaïques, céramiste, lithographe.

Gustav Klimt (1862-1918) was an Austrian symbolist painter and one of the most prominent members of the Vienna Secession movement. Klimt is noted for his paintings, murals, sketches, and other objets d'art. 

Nikolai ASTRUP Spring Mood by Old Cotter’s Farm

via

Nikolai Astrup (1880-1928) est un des peintres norvégiens les plus réputés du début du XXe siècle. Astrup faisait partie du mouvement néoromantique. Plusieurs de ses peintures sont considérées comme étant d'influences naïves et expressionnistes. Ses œuvres, caractérisées par des couleurs vives et claires, représentent les scènes et les paysages des environs de Jølster où il vivait. De son vivant, l'artiste vendait ses œuvres comme moyen de subsistance.

Nikolai Astrup (1880-1928) was a Norwegian painter.

Walter CRANE

via

Walter Crane (1845-1915) est un artiste majeur anglais. Il fut également théoricien, écrivain, et socialiste convaincu. C'est l'un des principaux acteurs du mouvement artistique des Arts & Crafts. D'abord connu comme illustrateur, puis fervent promoteur des arts décoratifs, il a exercé son art dans de nombreux domaines: l'illustration, la peinture, la céramique, le papier peint, la tapisserie, etc.

Walter Crane (1845-1915) was an English artist and book illustrator. He is considered to be the most influential, and among the most prolific, children’s book creator of his generation and, along with Randolph Caldecott and Kate Greenaway, one of the strongest contributors to the child's nursery motif that the genre of English children's illustrated literature would exhibit in its developmental stages in the latter 19th century.

Mary Lizzie MACOMBER Faith, Hope and Love c.1900

via

Mary Lizzie Macomber (1861-1916) est une artiste américaine. 

Mary Lizzie Macomber (1861-1916) was an American artist who painted in the Pre-Raphaelite style. She exhibited at the World's Columbian Exposition in 1893, and her paintings are held in the Smithsonian and the Museum of Fine Arts, Boston.

Charles Cromwell INGHAM The Flower Girl 1846

via

Charles Cromwell Ingham (1796/97-1863) est un peintre irlandais.

Charles Cromwell Ingham (1796/97-1863) was an Irish portrait painter and later a founder of the New York National Academy of Design during the 19th century.

Edith CORBET A London Garden 1911

via

Edith Corbet (1846-1920) was a Victorian landscape painter, having close associations with the Macchiaioli group (also known as the Tuscans or Etruscans), who, in a break with tradition, painted outdoors in order to capture natural light effects and favoured a panoramic format for their paintings.

Friedrich Wilhelm SCHADOW Fanny Ebers 1826-27


via

Wilhelm von Schadow ou Friedrich Wilhelm Schadow (1789-1862) est un peintre allemand de l'ère romantique. Il est le deuxième fils de Johann Gottfried Schadow.

Friedrich Wilhelm Schadow (1789-1862) was a German Romantic painter.

Gerard DAVID Archangel Gabriel - The Virgin Annunciate c.1510

via

Né Gheeraedt, ou Geerart Janszoon, à Oudewater vers 1450, Gérard David semble avoir pris le prénom de son père David comme patronyme peu après son inscription à la guilde des imagiers et selliers de Bruges en 1484. Peintre, dessinateur et probablement miniaturiste classifié parmi les primitifs flamands, il est mort à Bruges le 13 août 1523.

Gerard David (c.1450-1523) was an Early Netherlandish painter and manuscript illuminator known for his brilliant use of color. Only a bare outline of his life survives, although some facts are known. He may have been the "Meester gheraet van brugghe" who became a master of the Antwerp guild in 1515. He was very successful in his lifetime and probably ran two workshops, in Antwerp and Bruges. His reputation diminished in the 17th century until he was rediscovered in the 19th century.